SFHS

Hei!

Åååh, hadde the time of my life i helgen! Det var fjorårstreff på folkehøgskulen eg gikk på i fjor. Det var så utrolig kjekt å se alle sammen igjen. For de som lurer så gikk eg på Sunnfjord Folkehøgskule i Førde på Fotografi og Reiselinje. Eg angrer ikke et sekund på det valget eg tok med å velge folkehøgskule etter vidergående! Anbefaler virkelig alle å ta det valget, man lærer så utrolig mye, og blir kjent med så mange bra folk.

Sri Lanka

Velg Folkehøgskole!

Salg. Salg everywhere

Heihei!

Sponset

Nå som Januar har komt, er det jo salg hvor enn man snur seg. Om det er i butikker eller nettbutikker. Nelly har veldig mye salg nå, og veldig mye fint! Noe som er bra, men dumt for lommeboken. Fant noen fav i sted.

Dette var bare noen få plagg eg fant på salget, og det er myyye mer! Bare titt innom HER så finner du garantert noe du vil klikke hjem

Kunst

Hei!

Kan vi kalle dette kunst?

Tanzania

Hei!

Dagene på skulen går i lage bok frå Tanzania, med alle bildene vi har tatt. Det er en stor jobb å velge ut ba bilder fra alle elevene. Se for deg nesten 300 bilder, som vi skal diskutere nesten kvart eineste bilde, og koffor vi skal ha med de bildene. Det tar tid. Men tenkte å vise noken av mine bilder som kommer i boken som forhåpentligvis e ferdig til påsken.

For ein tur! Har opplevd utrulig masse på 3 uker, og blitt kjent med masse folk.

Førdehuset

Eit prosjekt vi holder på med på folkehøgskulen.

7 gode grunner til å velge Folkehøgskule

Hei!

Det å gå på folkehøgskule er noke mange tenker på som useriøst, og sløse vekk 1 år av livet på. At det bere er en leir du betaler 100.00 (+/-) for. Det er bullshitt. Så derfor lage eg eit lite innlegg med koffor akkurat du bør velge folkehøgskule.

1. Du får mange nye venner.

Ja, venner kan man få over alt, men når man bur så tett oppå folk i eit heilt skuleår, så blir man utrulig godt kjent og knytta. Henger med alle heile tida, og du får utrulig god tid til å bli kjent med dei rundt deg. Derfor er folkehøgskule venner, venner som varer livet ut.

2. Du lærer deg sjøl å kjenne.

Enkelt å greit. Man får bedre tid til å være meg seg sjøl og finne ut mykje meir om deg sjøl. Du blir utfordra på nye måter, og du finner ut nye ting du kan, som du ikkje trudde du kunne.

3. Du har eit år til å tenke ka du vil i livet

Sånn som meg, så er det sikkert fleire som ikkje aner ka de vil etter vidergående. Da er folkehøgskule lurt, for å få eit år å tenke. I tillegg får du masse av dei to punkta over, pluss man får 2 studiepoeng, som kan være lurt å ha med seg videre.

4. Du lærer utrulig mye nytt og nyttig

På folkehøgskule skal man ikkje bere lære om det man har valgt som linje, men og omdet å være sjølstendig og vasking. Høres sikkert teit ut, men sånn er det. Vasking kvar tirsdag og fredag på romma, og man har og fellesområde man skal vaske. Man skal lære nyttige ting til man skal flytte ut.

5. Man får bedre forhold til lærerne

I og med at lærerne har tilsyn om kvelden, viss det skulle være noke. Og at de ofte er til stede sjøl om de ikkje er på jobb, gjer at elevene blir mykje bedre kjent med lærene i forhold til andre skuler. F.eks vidergående, ungdomsskule og så videre. Så man får eit bedre forhold til de, og man tenker ikkje alltid på at de er lærere, når de henger i peisestua og bere preiker eller spiller.

6. Man får mye for pengene

Studieturer til utlandet, og turer innenlands er noke folkhøgskulene tilbyr. Min klasse har reist til Sri Lanka, Bergen, Oslo, og skal til Tanzania og Zanzibar, bere for å nevne noke. Det å reise som klasse på tur, lærer man utrulig mykje. Man kan kanskje bli litt lei etter 3 veker tett oppi de samme folka, men man lærer å leve med det, haha.

7. Du blir utadvent

Ja, dette er fakta. Det å stå på scene eller kanskje snakke foran en forsamlng kan vær vanskelig for noken. Det å bu så tett oppå kvarandre i eit år, gjer at man kjenner de personene man skal stå framfor, mykje bedre. Det blir tryggere å snakke, når man har eit bedre forhold til de man skal snakke eller opptre foran.

Klikk her for å søke på Sunnfjord Folkehøgskule i Førde!

Klikk her for å komme til folkehøgskulene sin heimeside!

Går du folkehøgskule?

Macro

Heihei!

Forsøk på macro i Sri Lanka med 50 mm f/1,8

Uredigerte bilder

Hei!

Har noken uredigerte bilder fra Sri Lanka, som eg tenkte eg kunne dele. Er vel ikkje så få bilder frå Sri Lanka på dataen så kan komme mange sånne type innlegg. Tok faktisk ca 2000 bilder på 2 veker, så lurer litt på kordan det skal gå når vi skal til Tanzania og Zanzibar i 3 veker. Haha.

When you see it. - Ekorn i treet.

Haha, taper!

Snart er vel han ute av USA om han blir tiltalt for å kaste egg på naboens hus og.. Han har virkelig ikkje godt av å være kjendis så tidlig..

Drager

Litt fleire random bilder frå Sri Lanka

Søyler

JPG fil = Dårlig kvalitet..

Førde Rådhus

- Astrid Fjell

Dag 2 på Sri Lanka

15. Oktober

Vi var framme ca 8.20 Sri Lankisk tid, og var ganske slitne etter en lang reise. Måtte gjennom kontroll for visum, og det var som om å gå til muntlig eksamen eller noke. De såg skikkelig skummel ut.. Blei møtt av ei som heiter Dilanka, som gjekk på Sunnfjord for noken år si. Kom til eit hus vi skulle bu i, og det var veldig greit. Hadde da god tid til å sove og slappe av før vi skulle videre. Etter vi hadde spist lunsj, gjekk vi ein liten tur til YMCA som Sunnfjord har sammarbeid med. Preika litt med faren til Nisala som vi går i klasse med som kommer fra Sri Lanka, og etter det var det videre til ein båttur i lagunen der. Tok buss tilbake til huset, og det må vær det skumleste eg har gjort. Eg kom selvfølgelig sist innpå bussen som allerede var stappa, og sto nedi trinnet på bussen. Og bussene her nede lukker aldri dørene når de kjører. Så eg sto no der og var livredd for å dette ut. Hadde noken dulta borti meg, hadde eg sikkert dutte ut.. Jaja, fått opplevd det óg. Så var det tilbake, og eta kveldsmat og legga oss. La oss faktisk klokko halv 9.. Sinnsjukt tidlig, men hadde ikkje sove så mykje på flyet ned og skulle i tillegg tidlig opp neste dag.

- Astrid Fjell

Dag 1 på Sri Lanka.

14. Oktober

Martine kom til meg i går kveld, og låg over siden vi skulle tidlig opp. Sto opp 06.30, gjorde og klar og tenkte at 1 time til flyplassen var nok. Tydeligvis ikkje, no når høstferien var ferdig, og alle var begynt i jobb og på skule igjen. Vi ankom ikkje Flesland før 08.50, og flyet gjekk 09.30. Stressa livet av oss for å sjekke inn bagasjen og komme oss gjennom sikkerhetskontrollen. Etter vi hadde funne ein plass inn til ein vegg kom Andrea og møtte oss. Satt å preika der ei stund når flyet vårt fekk ny tid på grunn av tåke. Deretter blei det kansellert.. Dumme Norwegian som ikkje tørr å fly i tåke. Måtte springe alt vi kunne ned til servicesenteret og få nye billetter til Oslo, kor vi skulle møte de andre 13.30.. Når vi til slutt kom fram i skranken etter all køen hadde de ikkje fly før kl 16.00.. Alt for seint, sio flyet vårt til Doha gjekk kl 15.45 frå Oslo. Så vi måtte hente bagasjen vår på rullebåndet, og måtte bestille billetter hos SAS i staden for.. Noke som blei ekstremt dyrt, men da var noke vi måtte uansett. Så Martine, Andrea og meg, fekk samme fly kl 11.55, men blei innstilt til 12.40. Og då klarte flyene endelig og lande, og lette. Så vi klarte å komme i lufta 13.20, og var i Oslo 14.00 faktisk. Trur aldri eg har hatt ein så nervøs flytur i mitt liv, sio innsjekkingen til Doha stengte 14.30.. Når vi landa måtte vi vente på Andrea som satt mitt i flyet så det var vanskeligere for ho å komme ut. Vi sprang nesten alt vi kunne til bagasjebåndet. Eg tok med håndbagasjene våre så det skulle bli lettere og springe med bagasjen etterpå. Og sprang opp til innsjekkingen der læreren vår sto å venta på oss treiginger frå Bergen. Sprang ned igjen og henta bagasjen, og sprang opp igjen.. Vi sjekka vel inn 14.25 eller noke så det gjekk akkurat! Gjekk til sikkerhetskontrollen og der var plutselig paradise-Kristin rett bak oss i køen. Så vi måtte jo spør om å ta bilde med ho. Vi gjekk inn til utlands gatene, og møtte dei andre til slutt. Når boardingen begynte såg vi flyet, og det var heilt sjukt svært!! Det hadde store skjermer på kvart sete. Kontroll som fungerte som spill konsoll, mann kunne og ta på leselyset over deg. Kunne sjå filmer, serier og alt mulig. Så det gjekk vel egentlig i det heile turen. Når vi kom til Doha (Qatar), var det bere rett videre i ny sikkerhetskontroll, og vente på neste fly til Colombo. Tok heile natta med fly til Colombo.

Drit bra bilde, men sånn såg vertfall skjermene ut. Kunne ta ut kontrollen og spille med.

Denne sto på heile tida, og viste kor vi var, og kor langt det var igjen. Ikkje noke hokus pokus egentlig..

Monsteruniversity med arabisk tekst, eller noke sånt.. Legg merke til at sekken til Mike, er nesten like stor som han! Hahah

Martine <3

Så det var dag 1 på reisen til Sri Lanka. Vi klarte det akkurat, og det var ein sjuk lang reise. Først 6 timer til Doha, så 5 1/2 timer til Colombo, men vi overlevde no alle sammen.

Stay tuned for more!

Hei igjen

Heisann!

Eg skreiv "dagbok" for kvar dag vi var i Sri Lanka, og tenkte å skrive det her no i nærmere tid. Venter litt til, då eg må få lagt over bildene skikkelig på dataen, og gå igjennom 2400 bilder som eg tok på turen. Så når eg har gått gjennom dei, og fått fiksa bildene så kan eg skrive dagboken her inne. Så følg med, så får du vite ka eg har gjort på i 2 veker i Sri Lanka!

Smakebit - World's End, Horton Plains Park

Bilder

Noken bilder fra folkehøgskulen.. Masse så skjer så blir lite blogging dessverre..

Møte med Selena Gomez

Hei igjen etter langtids fravær...

Som sagt så var eg i Oslo i helgen, og skulle på Selena Gomez konsert. Reiste med fly fra Førde flyplass (Bringeland). Ein av dei minste flyplassene i Norge altså.. Ei flystripe, og sikkert 5 mann på jobb. Det var valgfrie seter, siden eg reiste med Widerøe som har sånne propellfly.. Så eg satte meg med vinduet eg. Fant fort ut koffor det var ledig akkurat der.. Nødutgang! Så er litt seint å flytte seg, når eg allerede har sutte meg ned der. Så eg får ein fin gjennomgang av flyvertinnen om ka eg skal gjer viss det oppstår ein nødsituasjon. Eg er sikkert den siste person som burde sitte med nødutgang, haha. Og som det bråkte når det starta, å herlighet! Eg overlevde vertfall den lille timen til Oslo. Når eg kom til Oslo, så gjekk eg forbi Starbucks! MEEEN eg klarte å styre unna, faktisk! *Stolt* Bestilte billett til flytoget, og møtte Ida på Oslo S. Så gjekk vi og fant til hotellet, Scandic, som faktisk låg rett over Egon på Oslo S. Sjekka inn der og spiste mat på Egon! Namnam! Klokken blei 5, og vi fant ut vi skulle prøve å rekke noken butikker før de stengte.. Men første fant vi ut at de fleste partiene hadde stand oppover Karl Johan, og Ida var usikker på ka ho skulle stemme, så ho fekk no ein bunsj med kataloger fra forskjellige partier.

Kvelden gjekk ut på å finne fram ka inngang vi skulle inn i Oslo Spektrum, siden vi hadde MeetandGreet (VIP) billetter. Kjøpte og kveldsmat på 7-Eleven, og aldri igjen!! Kjøpte noke pasta og wok greier, og steike så dårlig det smakte.. Så då blei det vel egentlig ingen kveldsmat på meg, den kvelden for å sei det sånn.

Søndagen gjekk vi vel egentlig bere å venta og venta på at klokken skulle gå, og at vi kunne møte. Vi hadde fått beskjed om å møte kl halv 4 med billettkontoret for å hente billettene våre. Sto i kø gaaanske lenge da, og blei kjent med to stykker framfor oss som heter Pia, og Mathilde. Trudde egentlig ikkje eg var så stor fan av Selena, men faktisk ;)

Ikkje verdens beste bilde, men det kunne blitt verre!! Så er eit heilt ok bilde alt i alt.

Og steike så bra ho var live! Det var ikkje noke playback der, og det hørtes ganske tydelig! Fikk faktisk plass heilt fremst, inntill gjerde. Sånn som alle tenåringsidol konserter, så blir det sinnsjukt mykje skvising.. Og eg er faktisk flau når eg seier at fleire besvimte, og måtte bæres vekk over gjerde. Og fleire som holdt på å besvime blei bært vekk.. Hadde vondt i knær, albuer og skuldre etter konserten.. Men når Selena kom på scenen, så var det som om alle hadde glømt ka skvising var, og da gjekk det heilt greit.. Har noken bilder på telefonen fra konserten som eg kan legge ut seinere, siden det ikkje var lov med speilrefleks inne på konserten, merkelig nok....

Så det var det vi gjorde på i Oslo, sånn ca, og kjem aldri til å glemme denne turen, Ida! :-) Var utrulig koselig!

Stein, saks, papir!

Hei igjen!

Har blitt en trend her og ta stein, saks og papir mot kvarandre med bordet. Haha. Den som taper må ta fatet til den man taper mot, og kan faktisk få fleire bord. Cristina begynte med 1 glass på torsdag var det vel, og ente opp med 3 bord! Bere sånn liten oppdatering kor masse løye som skjer her ;)

Reiser til Oslo

Heisann

Har vært alt fra volleyballkamp mellom fjorårets og årets elever, og fotografering, brannøvelse og slukke brann med brannmenn, og mykje anna. Her skjer det ting stadig vekk, og ikkje like lett og blogge kvar dag om alt som skjer.. Skulle egentlig vært med på Førde Opp til Hafstadfjellet her i Førde, men sida eg skal til Oslo på konsert, så får eg dessverre ikkje vært med på den turen.. Faktisk ganske kjipt, for eg liker egentlig å gå tur og på fjell eg slikt. Jaja, får ta det igjen ein anna gang å gå opp der. Skal jo tross alt vær her i 9 måneder ;-)

Har vært her nøyaktig ei veka no i dag, og det føles faktisk som eg har vært her i flere veke allerede. Drit kult! Har blitt veldig godt kjent med folk, sjøl om eg har fleire igjen å blir godt kjent med. Slenger noken bilder her fra det siste, i staden for å prøve å huske ka som har skjedd ;)

Uredigerte bilder, men har ikkje tid til å redigere no. Må stikke til Oslo :-)

Nesholmen!

Hei igjen, etter noken dagers fravær!

Vi reiste jo som sagt til Nesholmen på Mandag i 1-tida, og fekk utdelt alt frå 7-manns rom til 2-manns. Meg og Eline stakk ut i kano, då vi hadde så god tid til det var middag. Utrulig herlig følelse av å bere ver på vatnet og ingen motor som bråker. Spilte volleyball veldig lenge, og til slutt blei vi så mange, så vi gikk over til å spille paradis. Har aldri prøvd å spilt på den måten før, men det var ganske artig. Trur ikkje eg er aleine når eg sei at eg er ganske stiv og støl etter all spillinga. Klassen min (fotoklassen) møttest etterpå og bere preika litt om Sri Lanka turen, og sånt. Det blei ein match mellom jentene og guttene på fotball-banen, og vi blei faktisk ikkje grisebanka til tross for reine jente og gutte-lag. Vi hadde og underholdning på kvelden der basisgruppene sto for underholdninga. Det var masse bra kreativitet ute og gjekk der! I går hadde basisgrupene quiz,  der vi hadde vertfall 8 poster, og i dag hadde vi sånn aktivitetsposter rundt der vi blei delt inn i grupper og spilte alt frå volleyball, fotball og landhockey. Utrulig sosialt alt på Nesholmen!! Slenger eit lite bildedryss fra dei siste dagene her ;-)

Veldig bra opphold på Nesholmen! Men veldig greit å komme tilbake på Sunnfjord til den gode senga og egen dusj! :-)

Tuuur

Då har vi pakka oss klar til å gå stikke på tur til Nesholmen, som er ein type leirplass. Litt teit å måtte pakke ned for to dager, når vi allerede har pakka ut og komt oss til rette.. Vi skal være der til Onsdag, så blir nok ikkje noke blogging før vi kjem oss heim igjen.. Vi skal ta bussen dit, som tar ca 1 time har eg hørt, reiser om 1 time. Men først er det lunsj. Slenger med eit lite bilde til, så innlegger ser litt lengre ut ;-)

Studio bilder

Hei!

Dagen i dag bgynte egentlig kl 9, etter en dårlig natt søvn.. Trur eg må venne meg til de sengene her, som faktisk e sinnsjukt mjuke og god! Sykla meg ein god runde i Førde, og fekk sagt ha det til mamma og pappa som var på campen til i dag. Utrulig fin by egentlig. Har vært fint vær her i heile dag, så det var ganske deilig og sykle i sol og sommervær.

Fekk og prøvd ut studioet idag på skulen etter alt som har skjedd, og samling med basisgruppene våre, som vi er blitt delt inn i. Har aldri prøvd å ta bilder i studio, så dette var kult å prøve. Redigeringa er no ikkje heilt på topp, då eg aldri har prøvd å redigere studio bilder, så her kjem noken på rams..

Eit lite forsøk på studiobilder. Stay tuned for moore!

Noken bilder frå i går

Bere noken kjappe bilder frå gårsagen. Her er det fortsatt full fart, så vi snakkest!

Dag 1 på Sunnfjord Folkehøgskule

Heisann!

Då tenkte eg å prøve å begynne å blogge igjen, siden eg no er begynt på Folkehøgskule, og for at dei heime skal få følge litt med inni mellom ka som egentlig skjer her oppe i Sogn og Fjordane. For dei som ikkje har fått det med seg så har eg begynt på Sunnfjord, oppe i Førde. Her skal eg då "bu" i 9 mnd, og eg trur det blir eit kjempe spennende år. Skal gå Fotografi og Reise linja, her oppe, og studietur til Sri Lanka, og Uganda.

Første dagen her, har vel egentlig gått i eit kjør. Vi kom på skulen kl 10, og fekk utdelt navneskilt og rom nøkler. Vi måtte og bli tatt bilde av selfølgelig.. Rommet eg kom på er nyoppussa, og har to senger, sofa, og bad. Veldig greit! Pakke ut tok vel litt lang tid, med så mykje som eg hadde med meg. Men utrulig nok, fekk eg plass til alt! ;-) Har faktisk blitt kjent med ganske meange til tross for at da e første dag, og prøver å huske alle navnene. Har og hatt navneleker og sånt, så det har hjelpt en god del. Så denne dagen har vel egentlig bere godt til å prøve å helse på flest mulig, og komme i gang!

Så da var det god natt, og en ny dag i måro! ;-)
Bilder kommer seinere når eg har fått lagt inn på dataen, når eg kjem så langt.